Een kinderdagverblijf is een andere omgeving dan thuis. Het is belangrijk dat er een specifieke pedagogische visie is om jonge kinderen te begeleiden en ervoor te zorgen dat ze goed tot hun recht komen binnen een groep.
In de kijk op de ontwikkeling van jonge kinderen hebben wij ons laten inspireren door de pedagogische visie van de Weense kinderarts Emmi Pikler. De kern van haar visie is dat een kind zich het beste ontwikkelt als het alle ruimte en tijd krijgt om op eigen initiatief zichzelf en de wereld om zich heen te ontdekken.
In de begeleiding van dreumesen en peuters zijn elementen van de visie van Maria Montessori terug te zien. Bijvoorbeeld in de mate waarin we de zelfredzaamheid stimuleren in het werken met deze leeftijdsgroep.
Een baby die veel bewegingsvrijheid krijgt, leert beter zitten, staan, spreken en denken dan een baby die overmatig gestimuleerd en geholpen wordt. De jongste baby’s liggen in een box met in een halve boog materiaal van verschillende structuren. Hierdoor worden ze gestimuleerd de wereld om hen heen te ontdekken, zonder overmatig gestimuleerd te worden door bijvoorbeeld een babygym of mobile die boven hen hangt. Voor de oudere kinderen is er op alle groepen klim –en spelmateriaal dat past bij de interesses en de fase waarin zij zich bevinden.
Onder sociale competenties wordt onder andere verstaan: het zich in een ander kunnen verplaatsen, kunnen communiceren, samenwerken, anderen helpen, conflicten voorkomen en oplossen en het ontwikkelen van sociale verantwoordelijkheid.
De interactie met leeftijdsgenootjes, het deel uitmaken van een groep en het deelnemen aan groepsgebeurtenissen biedt kinderen een leeromgeving voor het opdoen van sociale competenties.
Tijdens verschillende individuele spelmomenten en (groeps)activiteiten worden deze competenties gestimuleerd.
We doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. Hierdoor zijn we voorspelbaar en veilig voor de kinderen. Sensitieve responsiviteit passen we toe tijdens de dagelijkse verzorging, zoals tijdens het geven van een fles of fruithap, verschonen en het aankleden van de kinderen.
In de communicatie met de kinderen maken we gebruik van de communicatiemethode van Howtotalk. Door de manier van communiceren ontwikkelen de kinderen zelf oplossend vermogen en leren keuzes te maken. Dit heeft een positief effect op de sfeer op de groepen en op het zelfvertrouwen van kinderen.
De pedagogisch medewerkers bereiden de groepsruimte voor met spelmateriaal dat passend is bij de ontwikkelingsfase van de kinderen. Er wordt zorgvuldig gekeken naar de indeling van de groepsruimte en hoe het spelmateriaal wordt aangeboden.
Passief speelgoed maakt kinderen actief!
We bieden daarom ‘open einde’ materiaal aan zoals kokers, bakjes, lapjes en ringen. Op die manier kan een kind eindeloos spelen en ontdekken. Er wordt steeds iets nieuws bedacht met het materiaal. Een ring kan bijvoorbeeld dienen als kroon, maar ook als stuur.
Het vrije spel staat centraal in het Krugerpark. Met zorgvuldig gekozen spelmateriaal dat past bij de ontwikkelingsfase, is enkel nog nabijheid van de pedagogisch medewerkers nodig om tot spel en ontwikkeling te komen. Kinderen hebben de natuurlijke drang om te willen ontdekken en hebben daarin de sturing van een volwassene nauwelijks nodig.
Het is belangrijk dat jonge kinderen zich veilig en beschermd voelen. Wanneer een kind zich veilig voelt kan het zich ontwikkelen en spelenderwijs de wereld om zich heen ontdekken.
Om deze veiligheid te waarborgen heeft elk kind zijn eigen groep met vaste pedagogisch medewerkers en groepsgenootjes. Op deze manier kan het kind een band opbouwen met de vaste mensen op de groep, waardoor het gevoel van emotionele veiligheid vergroot wordt. Daarnaast geeft ons vaste dagritme met daarbij behorende rituelen een kind emotionele veiligheid. Bij het Krugerpark wordt veel aandacht besteed aan de wenperiode van een kind. Het kind heeft op deze manier de mogelijkheid om rustig opbouwend te wennen aan de nieuwe omgeving, de andere kinderen en de pedagogisch medewerkers.